zaterdag 10 januari 2015

Google maps perikelen

In de reisverslagen op mijn website heb ik voor de overzichtelijkheid de reisroute per dag op kaarten van google maps geïntegreerd. Zo had de lezer de mogelijkheid om minutieus de door ons daadwerkelijk gereden route op straatniveau te kunnen volgen. Ja, de echte route die geregistreerd is geworden door het Garmin gps toestel, die omgezet werden in een voor Google Maps leesbaar kmz-formaat. In de loop van de jaren verzamelen op die wijze tientallen, zo niet honderden kaarten. Fijn, ook als naslagwerk voor mezelf.
Bij het raadplegen van de kaarten eind vorig jaar (2014) kreeg ik deze melding op de kaarten te zien:


De schrik sloeg om het hart: Google stopte met het de service van het presenteren van eigengemaakte kaarten, zoals ik deze ingericht had op mijn website. Ook de link naar meer informatie om de kaarten te migreren bood niet alle functionaliteit, die ik met de oude kaarten had. Eigenlijk een slap aftreksel. Alsof een voor mij kwalitatief hoogstaand "Karmeliet tripel" biertje vervangen zou kunnen worden door een, bijna overal ter wereld geserveerd bier zoals Heineken.
Speuren op internet leverde niet veel op. Er zijn wel bedrijven, die een betaalde service bieden om die kaarten voor je te maken. Daar heb ik het geld niet echt voor over en als geboren autodidact zou het mijn eer toch wel een beetje krenken, als ik geen oplossing zou kunnen bedenken. Ander voordeel: Bij onze leeftijd ligt dementie op de loer en de ouder wordende grijze cellen moeten geactiveerd en uitgetest blijven.
Uiteindelijk gaf de Google Maps Engine applicatie de uitkomst. In het kort kwam het hierop neer:
  • Alle kmz files omschrijven naar kml files. Deze FTP'en.
  • Daarna kaarten maken in Google Maps Engine en een layer linken aan de betreffende kml file.
  • Kaarten opschalen, gepresenteerde middelpunt van de kaart vastzetten ,openbaar voor iedereen zichtbaar op internet zetten, publiceren en de gepresenteerde link, al dan niet voor een geïmbedde kaart plaatsen in de html pagina van het bewuste verslag.
Voor degene die totaal geen interesse of notie hebben hoe een site in elkaar steekt of werkt had ik dit evengoed in het Chinees kunnen schrijven. Maar misschien geef ik toch een enkeling, die met hetzelfde probleem worstelt een duwtje in de goede richting.
Rest mij alleen nog vele uren werk voor het omschrijven van alle kaarten en de verslagen. Om een inruk te geven hoe zo een kaart kan uitzien hieronder een voorbeeld. Alle functionaliteit blijft behouden. Via het scrollwieletje van de muis kan men inzoomen op de kaart. Klik bijvoorbeeld op een autosymbooltje en daarna op het fotootje en zie wat er gebeurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten